06-02-2018
Of je nu door de straat wandelt, door je Facebook-feed aan het scrollen bent of door een tijdschrift bladert, ... ook jouw oog valt eerst op een leuke foto of aantrekkelijk beeld en pas nadien op de begeleidende tekst, toch? We leven in een beeldcultuur waarbij beelden ervoor zorgen dat een (potentiële) lezer sneller gemotiveerd raakt om een bepaalde boodschap van naderbij te bekijken, de begeleidende tekst te lezen en tenslotte geïnteresseerd te raken. Daarom is het belangrijk om in alles wat je communiceert gebruik te maken van een sterk visuele ondersteuning en daarbij zijn bewegende beelden het allersterkst.
Ogen kunnen denken
Je visuele brein is sterk verbonden met het beleven van emoties en maakt deel uit van je ‘reptielenbrein’, het oudste stukje van je hersenen dat we al gebruiken sinds het bestaan van de mensheid. We gebruiken dit deel van onze hersenen heel gemakkelijk en het kost ons nauwelijks energie. Het cognitieve brein waarmee je leest, praat en analyseert is veel jonger, staat los van emotie en kost ook veel meer energie. Al kijkend kunnen we dus veel sneller en makkelijker dingen begrijpen en onthouden.
Layar, augmented reality app
Kwam je 'Layar' al ergens tegen? Het is een app die je blik op de wereld verruimt met extra informatie en eigenlijk een vorm van augmented reality biedt. Met de camera van je telefoon kijk je om je heen of in tijdschriften en Layar legt een extra laag over het beeld. In drukwerk kan je via deze app bijvoorbeeld extraatjes aanbieden. In de inspiratiebrochure van De Backer Haarden gebruikten we deze app om de gezelligheid en de beleving van een haardvuur in de verf te zetten. Via Layar kan je op je gsm de dansende vlammetjes in de haard zien.
geschreven door Femke Nauwelaerts